Deze robot vertelt je hoe laat de bingo begint

Workshop Karel-Pepper: de interactieve zorgrobot op wieltjes. Het vervolg.
Slecht nieuws. Robot Karel-Pepper kon er helaas niet bij zijn vandaag. Maar: zijn collega Annabel is er gelukkig wel. "En die kan precies hetzelfde als Karel." Twee medewerkers van de Twentse zorgorganisatie ZorgAccent vertellen hoe de beide robots hen ondersteunen.

Bij de vorige editie van Zoek het uit! liet ZorgAccent ons al kennismaken met de interactieve zorgrobot Pepper. De interactieve robot Karel ‘werkte’ toen al een poosje bij ZorgAccent, op de revalidatieafdeling van woonzorglocatie Krönnenzommer. Annabel is er sinds kort. Bij haar is de ontvangst-app geïnstalleerd, vertelt Jeanine Wesselink, verzorgende IG. "Wij kregen vaak vragen over waar het toilet is, waar mensen verblijven, waar de koffie is of hoe laat de bingo begint. Dat hield ons van ons werk. Nu kunnen mensen deze vragen aan de robot stellen." 

In een van de huiskamers staat robot Karel. Die bedient daar acht cliënten. Die kunnen op het scherm op de buik van Karel bijvoorbeeld hun afspraken inzien. Of als meneer Janssen naar z’n therapie moet, gaat Karel zwaaien en zegt hij: "mag ik even uw aandacht. Meneer Janssen moet zo naar therapie." Cliënten kunnen via de robot ook zelf afspraken inplannen. "Maar Karel kan ons ook helpen", vertelt Wesselink. "Hij vertelt ons bijvoorbeeld wanneer we boodschappen moeten doen."

Knopjes aanpassen
Alles wat de applicatie kan, wordt uitgebreid getest bij medewerkers en cliënten. Daardoor zijn er bijvoorbeeld al verschillende knopjes aangepast. ZorgAccent werkt hiervoor nauw samen met Diginova, de leverancier van de robot en de bijbehorende software. 

Vanaf binnenkort gebruiken ook behandelaars in het revalidatiecentrum de robot. Karel gaat cliënten namelijk helpen bij of herinneren aan oefeningen. Als Karel weet welke cliënt hij voor zich heeft, toont hij de oefeningen die die persoon moet doen: of dat nou een kop thee zetten is, of kniebuigingen doen. Karel laat een filmpje, afbeeldingen, of stappenplan zien van de bewuste oefening. De cliënt geeft zelf aan of hij de oefening heeft gedaan of niet. 

Eerder naar huis
In de applicatie kunnen de behandelaars precies plannen wanneer en hoe vaak er oefeningen gedaan moeten worden, legt ergotherapeute Yvonne Quadvlieg uit. "De cliënt kan zo in z’n eigen tijd oefenen, zonder dat andere medewerkers hem of haar daarbij hoeven te helpen. Als die persoon vaker oefent, kan hij waarschijnlijk ook eerder naar huis." 

Robot Annabel heeft nog wat oefeningen voor ons. De robot vertelt de aanwezigen wat ze moeten doen: de armen omhoog, de armen naar beneden. Zwaaien naar de buren. Annabel doet het allemaal keurig voor. Annabel: "We sluiten af met een potje imaginair gewichtheffen. Doe maar alsof je iets van de grond optilt naar boven je hoofd. Jullie doen het super, zwaar zeg, zo’n imaginair gewicht."

‘Technologie is onmisbaar’
Ze heeft ook nog een paar vragen voor de zaal. "Wie zou een robot op z’n eigen ouders willen laten passen?" "Door alleen maar de robot nee", reageert iemand. "Maar voor bepaalde stukken zeg ik ‘ja’". En wie zou liever door een robot als door een persoon geholpen worden met douchen? Eén iemand steekt z’n hand op. "Die robot is dan altijd dezelfde, die precies is afgestemd op mijn wensen. Als je door mensen gedoucht wordt, weet je nooit wie er komt."

De laatste vraag: wordt al het zorgpersoneel uiteindelijk vervangen door robots? "Nee", zegt vrijwel iedereen in de zaal. "Dat is niet te hopen", horen we iemand zeggen. Maar, zegt Jeanine Wesselink, "Technologie is onmisbaar voor de toekomst van de zorg. Niet dat ik daar blij mee ben. Ik ben ook opgevoed met warme zorg. Maar ik heb als verzorgende liever een robot naast me dan helemaal niets of niemand."

Voeg toe aan selectie