“Hallo, ik ben Karel-Pepper!”
Receptierobot
Het leuke is, Karel-Pepper stelt zichzelf voor aan de ongeveer 35 deelnemers aan deze presentatie. Hij staat bij de ingang van de zorginstelling en wijst mensen de weg, vertelt hij aan ons. Hij laat op een beeldschermpje op zijn borst zien waar mensen heen kunnen en geeft ook antwoord op vragen. “Het is de bedoeling dat Karel ook meer gaat doen met de mensen in de huiskamers, met de cliënten van de zorginstelling. Hij kan bijvoorbeeld mensen ophalen voor therapie” zegt Jeanine Wesselink van ZorgAccent.
Karel-Pepper is een echte ‘nieuwe medewerker’ van ZorgAccent. “Hij heeft een arbeidscontract van drie jaar. In die periode gaan we kijken hoe we hem het beste kunnen inzetten op de werkvloer. Bijvoorbeeld bij het opzoeken of uitleggen van protocollen en bij het uitvoeren van zorgtaken.”
Je hebt wel mensen nodig die zo’n project willen trekken, die er echt tijd in steken.
Robotica en geautomatiseerde systemen
"Is het lastig om hem te programmeren?," vraagt iemand in de zaal. “Dat is goed te doen” vertelt een medewerker van Diginova, het bedrijf dat Karel-Pepper heeft ontwikkeld. “Het is nog wel lastig om hem te leren om te gaan met bijvoorbeeld de vragen van ouderen.” "De instelling is enthousiast," zegt Jeanine van ZorgAccent: “Je hebt wel mensen nodig die zo’n project willen trekken, die er echt tijd in steken.” Haar collega Eefje van Keeken vult aan: “Sommige collega’s vinden het niks, maar ik zie dat we in de toekomst steeds meer gebruik gaan maken van robotica en geautomatiseerde systemen. Het is nu de tijd om daar ervaring mee op te doen. Dat kan met Karel-Pepper.”
Permanent vriendelijk
Karel-Pepper heeft zélf wel wat kritische vragen over robotica... “Wie zou een robot de zorg van zijn of haar ouders toevertrouwen?” vraagt hij aan de zaal. Er gaan maar weinig handen te lucht in. “Ik denk dat mijn ouders meer gericht zijn op mensen...” zegt iemand. Iemand anders vult aan: “Maar het fijne van een robot is wel dat ze niet moe worden. Als iemand met dementie tien keer dezelfde vraag stelt, zal Karel-Pepper ook de tiende keer aardig blijven en op dezelfde vriendelijke manier antwoord geven.”
Tijd uitsparen
“Wie zou er door een robot geholpen willen worden bij het douchen?” Vraagt Karel-Pepper aan de zaal. Ook hier zijn de meningen verdeeld. “Je moet maar hopen dat de techniek goed blijft werken he? Dat ‘ie niet te hard knijpt” merkt iemand op. Iemand anders zegt: “Als het bewezen veilig is en de privacy-kant goed geregeld is, dan wel. Ik heb dan het idee dat het tijd uitspaart voor zorg en ondersteuning op het menselijke vlak.” Iemand anders vult aan: “Als het allemaal werkt geeft het me de mogelijkheid om zelf de regie te houden. Ik hoef niet te gaan zitten wachten op de thuiszorg he?”
Mensen vervangen?
De robot zal de mens niet gaan vervangen, is de stemming in de zaal. Zorg blijft mensenwerk. Wel kan de robot een belangrijke aanvulling in het zorgaanbod worden. “Hoe we er ook over denken, of je er tegen bent of niet, ze gaan een rol spelen in de zorgsector” zegt iemand. Karel-Pepper luistert en knippert met zijn ogen. En het lijkt zelfs wel of hij bevestigend knikt...